Det svenska Varmblodet

2011-03-20 @ 10:15:50 | Dagarna i ett.. | Kommentera här (0) | Länk till detta inlägg | Trackbacks ()
Det svenska varmblodet eller så kallat "travare" är väldigt fina hästar tycker jag. Innan och samtidigt som jag hade min första häst hade mamma ett varmblod som hette Jacket, hon var en väldigt speciell häst. Beroende på stam och hästens bakgrund så får man leta sig fram till det man söker. Det finns varmblod som både hoppar och galopperar lika klockrent som en ridhäst. "Travare" har en extrem möjlighet att bli väldigt bra om de bara ha rätt ryttare på ryggen. Många (inte alla) köper varmblod som ridhäst när dem är nybörjare och inte har så gott om pengar och det kan jag tycka är fel. Ett varmbod som man ska ha till markarbete och hoppning kräver nästan mer rutin än en ridhäst.

Vill man däremot bara ha en skogsmulle så tycker jag att man får välja själv om man vill ha en ponny, ett varmblod eller en stor ridhäst. Vissa varmblod är bara ämnade till att vara skogsmulle på grund av att de har jobbat hårt sina tidigare år.

Jag och mamma hade ett varmblod på foder för bara något år sedan, Miss Lovisa. Miss Lovisa var ett litet varmblodsto, skimmel. Hon var väldigt speciell och hade sina positiva och negativa sidor som alla hästar har.

Åter till ämnet. Jag beundrar många människor som har varmblod som galopperar och hoppar klockrent för jag vet att det ligger väldigt mycket jobb bakom det hela för trots allt så är "travarens" kroppsbyggnad inte lik en vanlig ridhäst. Ett varmblod är byggt för att inte kunna galoppera men återigen så beror allting på stammen.

Så sammanfattande kan man säga att varmblod i mina ögon är en speciell häst med många härliga personligheter och starka sidor. Jag hade inte själv kunnat köpa ett varmblod för jag har inte den tiden att lägga på allt jobb..









Miss Lovisa.. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0