Åsiktsinlägg

2011-04-04 @ 20:50:17 | Dagarna i ett.. | Kommentera här (0) | Länk till detta inlägg | Trackbacks ()

Jag är uppfödd med att hästarna kommer in på nätterna i mitten av Oktober och börjar vara ute på nätterna igen under Aprilmånad beroende på vädret. Hästarna är födda till att vara ute året runt och det är vi som förändrar deras natur. Hade vi haft ett helt och fungerande staket så hade våra hästar varit ute på nätterna från och med igår för nu ligger det på över 5+ om nätterna. Eftersom vi har uteboxar så är det kallare i dem än vad det är i ett vanligt stall och då anser jag att det är bättre om de är ute och får röra sig så mycket som de vill.

Sen vi flyttade har jag samma regel på hästarna vad gällande täcken osv. På vintern är de väl påpälsade med täcken men sen när det börjar närma sig plusgrader på nätterna drar jag ner på antalet täcken och så småningom har jag även hästarnas översta dörr öppen för att såsmåningom låta dem vara ute helt. Hästarna behöver mat för att hålla värmen och när våra hästar är ute dygnet runt får de väldigt mycket hö ute fram till att betet är så näringsrikt att de klarar sig utan extra grovfoder.

Jag tycker att detta fungerar väldigt bra och det är skönt att slippa mockningen. Hästarna trivs också vilket är det viktigaste. De vill inte ens komma in, de lär sig hur det ligger till och är mer än gärna ute och mumsar i sig hö och morötter.

Tillåter vädret det så kommer de att börja vara ute till helgen om jag hinner fixa till staketet.




Lisa och Risse i början av utesäsongen förra året


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0