Melinda

2010-10-02 @ 15:27:41 | Maurice | Kommentera här (0) | Länk till detta inlägg | Trackbacks ()

Jag heter Hanna Felicia Melinda Nilsson och föddes den 21 augusti 1993 klockan 04.02 på bb i Kristianstad. Jag och mina föräldrar bodde då i en liten lägenhet i Vånga. Mamma och Pappa kände på sig rätt snabbt att en tvåa var för liten så när jag var en månad flyttade vi till ett hus i utkanten av Vånga och samma år som jag skulle fylla fyra år föddes min lilla syster Emelie.

När jag var fem började jag på ridskola på Råby ridklubb där det bara fanns större ponnyer och stora hästar vilket jag tror att jag har haft stor nytta av. I början av 1999 så flyttade vi till min älskade gård Lill-Ola gården. En ganska stor gård med stort boningshus och många röda längor. När jag sen fylde sex fick jag min första häst, en shetlandsponny på 96cm som hette Maggie, en fux med stjärna. Har tyvärr ingen bild på henne.

Sommaren 2000 föddes min andra syster Linn och då hade vi även en riktigt fin Border Collie som hette Seb men efter att han högg mot Emelie så gjorde vi tyvärr av med honom och fick sen Axel, Sebs son.






Samtidigt som Linn var liten startade mamma och pappa fåravel med jag tror att det var 300får eller något så de hade alltid fullt upp och fick lära mig att sköta hästarna på egen hand.

Vet inte vilket år men när jag började växa ur Maggie åkte vi till en som ville byta ut sin b-ponny mot en shettis så vi tyckte det lät perfekt. Jag har för mig att Bonnie som hon hette var fyra år och inte direkt ponnyn för mig men korkad som man var då bytte häst och när jag skulle prova rida henne första gången hemma förstå att hon antagligen inte var inriden. Under ett helt år red jag inte mer än på ridskolan en gång i veckan och sen kollade jag på när en som heter Sara försökte rida Bonnie men varje gång flög hon av minst tre gånger.

När vi sen sålde några får till någon norrut, tror det var laholm eller något:) så sa han att hans fru eller dotter kunde rida in honom och vi tyckte det lät helt okej och lät henne åka med i bussen! Några månader senare fick vi reda på att hans företag hade gått i konkkurs och att Bonnie och hennes föl(!!!!) hade skickats till något stall som Kronofogden ägde. Bonnie var tydligen dräktig när vi köpte henne och ingen hade berättat det. Så vi fick köpa ut Bonnie och hennes föl som vi döpte till Lucky och tog hem dem. I detta sambandet fick även mammas häst jacket föl som vi döpte till jackpot så helt plötsligt hade vi två föl. När Lucky var tillräckligt gammal att avvänjas så bytte vi Bonnie mot Serbina som var 23år och mycket mer passande för mig.

Serbina var perfekt och jag tyckte verkligen om henne, hon älskade att hoppa och tillsammans med henne så försvann en hel del av min hopprädsla. Men i samband av att Serbina blev äldre och jag började växa ur så åkte vi till Stall Konvaljen för att hyra en häst under en 8 månaders period. Jag föll för en fux vid namn Baloo som vi hyrde. Han var bara 132cm men en perfekt allroundhäst. Under denna perioden blev Serbina stående så vi bestämde oss för att absolut inte sälja henne så vi lämnade ut henne på foder till pappas kusin där hon aktiverades nästan varje dag.

När kontraktet med Baloo höll på att gå ut så frågade mamma om jag ville att vi skulle köpa honom men efter ett kort tags överläggande så bestämde jag mig för att han inte var något för mig. Han var osäker att hoppa med och var ju somsagt liten så hade inte kunnat ha kvar honom en längre tid.

Strax efter att vi lämnat tillbaka Baloo blev jag desperat och ville verkligen ha en häst och mamma hade börjat tvivla på mitt hästintresse så hon ville inte lägga någon större summa på en häst till mig. Vi hittade en maxad d-ponny, en timmes resväg hemifrån.  Hon var 27 år när jag provred henne på hårt underlag men fan vad jag älskade den hästen. Flugskimmel med bläs och guda snäll var min Mon Cherie. Hon hade fin stam och hade tävlat EM i fälttävlan och i samband med slutet av hennes karriär blev hon triangelmärkt.

När Monnes tid började rinna ut så åkte vi och provred Madame Butterfly som jag också tyckte om så vi tog hem henne på prov under en månads period och då visade tyvärr sig att hon vävde och det var vi inte intresserade av så hon fick åka hem igen.

Sen när Monne blev så dålig att vi fick ta bort henne blev jag hästlös igen. Vi hittade då en annons utan bilder men med en lockande text. Vi mailade och fick även lite bilder på Tulla.



En av bilderna dem skickade. Jag föll för hennes snälla ögon och på andra sidan hade hon ett hjärta på rumpan som jag gillade. Vi åkte och provred henne i snön och kunde bara skritta och trava men hon kom hem.

Nej nu får jag korta av och ta de andra hästarna i ett eget inlägg...

För ett år sedan lades Lill-Ola gården ut på hemnet för mamma och pappa ville inte bo kvar. Det tog inte lång tid innan det såldes och vi skulle börja renovera farfars hus för att flytta ner 1 Februari och här bor vi nu. Jag trivs bra men inte mer, jag hade hellre bott kvar men nu litar jag på min och Rikards framtid.

Jag och Rikard blev tillsammans den 5 juli 2009 så vi har alltså snart varit tillsammans i 15 månader! Såfort jag har gått ut skolan ska vi flytta till någon gård där jag kan starta något med hästar.

Ett långt inlägg om mitt liv som nästan bara handlar om hästar! Men planerar ett inlägg där jag skriver lite om varje häst!

Snälla kommentera!
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0