Anirac's Tulla

2010-07-14 @ 18:16:37 | Maurice | Kommentera här (0) | Länk till detta inlägg | Trackbacks ()
Tänkte att jag skulle börja berätta om min ponny Anirac's Tulla, eller Tulla som hon kallas ;).
Hon är ett renrasigt new forest sto som jag provred i början av 2006, det var snö och där var inget ridhus så jag fick skritta och trava lite och bestämde mig redan direkt att det var henne jag ville ha.

Hon kom hem till mig den 1 april 2006 som sagt, jag skulle ha henne på prov i två månader innan jag bestämde mig. Givetvis ville jag ha henne och bara någon vecka efter vi skrivit på ägarbytande papperna så busade hon och jag i ena hagen, hon snubblade och gick omkull, mitt ben hamnde under så fick inte rida på 10 veckor = hela sommaren!

Vi har tävlat upp till LB och hade det inte varit att hon är så dum att lasta och köra så hade vi säkert varit uppe på MSVnivå. I början av oktober förra året så åkte hon ner till en fodervärd i Eslöv, där utvecklades en dammallergi pga att hon inte tålde halmen eftersom hon har stått på spån hela sitt liv. Så i början av detta året så bestämde fodervärden att de inte ville ha henne och det för hennes eget bästa.

Jag och mamma började fundera på vad vi skulle göra med henne, eftersom jag hade dåligt med tid eftersom jag redan hade Risse. Eftersom hon är hela 21 år gammal och aldrig haft föl så var vi skeptiska till att betäcka henne. Men efter prat med olika veterinärer så bestämde vi oss för att köra henne direkt från fodervärden i Eslöv till hingsten i Hörby. Vi valde en hyfsat smäcker hingst eftersom det blir hennes första föl om det blir något.



Hingsten vi valde heter Rolökke Swallow och är en godkänd new forest hingst med ett par hundratal avkommor.

Tulla är fortfarande nere i Hörby då det uppstod en liten komplikation.
Hon hade fullt med gammal brunst i livmodern, men meden spolning och lite medicinering så skulle det försvinna helt. Veterinären kollade hennes ägg och allt sånt, allt var lika fint som på ett 10årigt sto.
Det har nu gått 20 dygn sen hon spolades och mamma ska senare ikväll eller imorgon ringa Ingela som hon står hos och höra om de har kollat henne, om hon inte är betäckt denna gången heller så får hon komma hem och gå som promenadhäst :)

Tulla är en nermätt maxd c-ponny som växte efter slutmätningen och är nu ca 143-144cm, hon är stickelhårig fux med strimbläs. Hon är född i april 1989, hennes pappa hette Åstratorps Mirage.





Hennes mamma hette Silverlea Suzette, hittar tyvärr ingen bild på henne men hon var fux iaf.

Att rida är Tulla väldigt het och stark, en riktig liten galning med andra ord:)

Något mer ni vill veta om Tulla?

Kommer fler bilder sen på Tulla när vi fått igång den andra datorn:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0